Intropagina van de fietstocht Eindhoven - Barcelona Onze gefietste route, plus officiele route Paul Benjaminse reisverslag deel 1 (inclusief foto's) reisverslag deel 2 (inclusief foto's) reisverslag deel 3 (inclusief foto's) reisverslag deel 4 (inclusief foto's) Wat we er achteraf van vonden, conclusie. Veelgestelde vragen, o.a. over terugreis. Wat voor fietsen hebben we, wat namen we mee, hoe bevielen de spullen? Onze voorbereiding voor de tocht. Het leuke (en minder leuke) aan een fietsvakantie (volgens ons). Rondje Belgie op de fiets, 11 dagen, 80 km. Van Nederland naar Albenga, Italiaanse Riviera. Grotendeels de Venetie-route. Animated movies, 3D Studio Max stuff, VRML About me, email address Travel Home, travels sorted by activity Annapurna Base Camp trek, Chitwan, rafting, Kathmandu & around Road trip through Sweden in march Canadian Rockies + Vancouver Island A weekend with friends on the Dutch Wadden Island of Ameland Sydney, Fraser Island, diving Great Barrier Reef, Outback, Kakadu, Litchfield Granada, Barcelona, and Portuguese Algarve Total solar eclipse in Turkey, 2006 Cycling trip around Belgium - in Dutch only Cycling from the Netherlands to Italy - in Dutch only
English

Barcelona-route:

Algemeen:

Andere fietstochten:

Beschrijving van onze fietstocht van Eindhoven naar Barcelona (deel 3)

Heb je vragen of commentaar, neem dan contact op via het email adres op mijn home pagina!

|English|
Dag 17 - Woensdag 14 mei 2003
Bestemming: Aurec-sur-Loire (Frankrijk)
Afstand: 82 km
Tot afstand: 1203 km
Gem snelheid: 18.5 km/uur
Max snelheid: 40.5 km/uur
Vandaag begon met een wat saai vlak stuk, door weilanden, onder een zware grijze lucht. Maar in de loop van de middag kwam de zon er wat vaker doorheen, hoewel het frisjes bleef met zo'n 12 graden.
We passeerden vandaag ook weer een flinke col - een pittige klim naar 633 m, gevolgd door een suizende (ijskoude) afdaling naar de Loire. Tijdens die afdaling hadden we ook weer mooie uitzichten.
Toen we ergens een slokje water dronken langs de kant van de weg, stopte er een auto, en er stapte een man uit die van alles wilde weten over onze fietsen. Wat bleek, hij is ook een lange-afstandsfietser, en hij wil ook zo'n fiets, maar dit soort fietsen wordt niet verkocht in Frankrijk! Hij heeft ons z'n adres gegeven, en 10 euro, met het verzoek om hem vanuit Nederland wat info op te sturen. Goh. [Naschrift: we hebben inderdaad allerlei folders opgestuurd, en adressen van fietsenzaken in Belgie, en hopen dat hij er iets aan heeft!]
Terwijl we in Aurec lekker warm uit de wind en in de zon stonden, besloten we om te kamperen, ondanks de weersvoorspelling van zeer lage temperaturen. Maar eenmaal op de camping, toen de zon onder ging, was het amper te harden buiten de tent, dus we zijn in een restaurant thee gaan drinken om op te warmen, en zijn daar toen ook maar blijven eten. Uiteindelijk blijkt dat het 's nachts een paar graden gevroren heeft, we wisten niet dat dat in Zuid-Frankrijk ook nog kon. We waren de enige klanten in het restaurant en hebben de hele avond met de bijzonder vriendelijke mede-eigenaresse gepraat. Ze gaf ons zelfs een kaars mee, om even in de tent aan te steken, omdat het schijnt dat dat het vocht verdrijft en daarmee ook de ergste kou. Ze vertelde ons ook het opmerkelijke verhaal over de Loire. De meeste rivieren beginnen in bergen of heuvels, en stromen naar een meer of de zee, maar de Loire is een "ander soort rivier." De Loire begint namelijk in de Atlantische Oceaan, en stroomt dan naar de Massif Central. Toen wij vroegen wat er daar dan mee gebeurt, antwoordde ze dat hij daar "gewoon ophoudt." Da's inderdaad wel een zeer opmerkelijke rivier... Ze staan in Aurec-sur-Loire zeker niet erg vaak naar de stromingsrichting van de rivier te kijken?

Bovenaan pagina
Dag 18 - Donderdag 15 mei 2003
Bestemming: Le Puy-en-Velay (Frankrijk)
Afstand: 67 km
Tot afstand: 1277 km
Gem snelheid: 16.7 km/uur
Max snelheid: 55.5 km/uur
Ah, vanmorgen werden we begroet door de zon! Kijk eens aan! Vandaag geen rustige warming-up, maar vanaf de camping begonnen we meteen aan een klim met twee pijltjes, ugh! Toen weer dalen met pijltje, weer stijgen met pijltje, en zo nog een poosje door ergens boven de Loire.
Kapel op de Rocher de St. Michel
	d'Aigulhe, het restant van een vulkaan. We kregen nog een paar pittige klimmen, maar de laatste 30 km tot aan Le Puy waren maar heel geleidelijk stijgend, langs de Loire omhoog. Vandaag hadden we allebei "de benen niet," misschien vanwege al die felle klimmen meteen in het begin; het ging maar moeizaam. Alle gebruikelijke pijntjes werden pijnen. Maar met wat vaker eventjes stoppen in de zon zijn we toch maar doorgegaan, en hebben ons doel toch bereikt. Ach, dat kun je zo eens hebben...
We zetten de tent op op de camping van Le Puy. Een van de tentstokken is gebroken, maar we hebben een reparatiestukje. Nu maar hopen dat het nog een paar weken houdt!
We hebben de avond eindelijk weer eens op de camping doorgebracht, en zelf gekookt. 's Avonds kregen we ook nog gezelschap van een fietsende Duitser, die ons aanbod van een paar glazen wijn gretig aannam. Hij is een fiets-hobbyist, en zijn fiets leek wel een vrachtwagen! Ongelofelijk, wat daar allemaal op en aan hing. Van spuitbusjes pepperspray aan het stuur (tegen honden), tot zijspiegels, en uitstekende bordjes zodat het verkeer afstand moet houden.

Bovenaan pagina
Dag 19 - Vrijdag 16 mei 2003
Bestemming: Le Puy-en-Velay (Frankrijk)
Afstand: - km (rustdag)
We zijn weer eens echt aan een rustdag toe. Vanmorgen was er tijd voor uitslapen, dagboek bijwerken, de was doen, internetten...
Hoewel we nog nooit van Le Puy gehoord hadden blijkt ook dit weer De kapel op de vulkaankegel, gezien
	vanuit het Mariabeeld op een andere kegel. een erg mooie stad te zijn, dus we gaan dadelijk nog eens wat rondwandelen. Er liggen twee erg opvallende hoge bulten in de stad, van vulkanische oorsprong. Op de ene bult torent een Mariabeeld, en op de andere een kerkje. Heel opmerkelijk. Toen we gisteren de stad binnen kwamen fietsen wisten we niet wat we zagen!
Verder gaan we straks nog even naar de kapper, hier: spannend wat dat nou weer wordt!
Morgen wordt waarschijnlijk de zwaarste dag van de hele tocht. Dan moeten we maar liefst 1200 m klimmen met onze zwaarbepakte fietsen! Oei, als dat maar lukt.
Het is trouwens opvallend dat Judith sneller daalt dan Eric, als beiden niet trappen. Judith denkt dat dit het bewijs is dat haar fiets stiekum zwaarder beladen is; volgens Eric is het omdat hij zo breed is.

Bovenaan pagina
Dag 20 - Zaterdag 17 mei 2003
Bestemming: Langogne (Frankrijk)
Afstand: 64 km
Tot afstand: 1352 km
Gem snelheid: 13.4 km/uur (vooral geklommen)
Max snelheid: 43.0 km/uur (afdalingen te gevaarlijk voor hard gaan)
Vandaag was de dag van onze grootste klim. We klommen in totaal zo'n Grijze luchten boven de heuvels van het
	Massif Central. 1200 m, maar er zaten ook wat dalingen bij. De totaal bereikte hoogte was 1245 m, en dat zou als het goed is het hoogste punt van de tocht moeten zijn.
Toen we opstonden regende het, maar het was verder gelukkig droog, overdag. We begonnen met een flinke klim, zo'n 300 m. Toen daalden we een beetje, toen weer een flinke klim, en dat nog eens tot we op een hoog plateau zaten, met prachtige uitzichten. Vervolgens daalden we weer naar de Loire, en stegen weer; en nog eens, en toen zaten we op een heel hooggelegen plateau, met een weids panorama. Dit was toch wel een hele mooie dag voor wat het Bruggetje over de Loire, vlakbij z'n bron. uitzicht bij het fietsen betreft, en al het klimmen viel ons ook 100% mee. En jawel, zoals door de schrijver van onze route beloofd, net voorbij het hoogste punt lag een cafe en het was nog open ook! We hebben het maar gevierd met een biertje, en zijn vervolgens extra voorzichtig afgedaald naar Langogne (1000 m).
We hadden het ijskoud na de afdaling, en de camping in Langogne schijnt ook niet je-van-het te zijn, dus we gingen maar weer eens voor een hotel. Langogne, trouwens, is een beetje zoals andere plaatsjes hier in het zuiden van de Massif Central - beetje vergane glorie. Er zouden 7 (!) hotels moeten zijn, maar we denken dat er maar 2 of 3 van open zijn; de rest is failliet en/of staat te koop. Beetje trieste bedoening. Maar dat maakt voor ons fietsplezier gelukkig niet uit!

Bovenaan pagina
Dag 21 - Zondag 18 mei 2003
Bestemming: Les Vans (Frankrijk)
Afstand: 63 km
Tot afstand: 1416 km
Gem snelheid: 18.2 km/uur
Max snelheid: 42.0 km/uur (afdalingen te gevaarlijk - en te mooi! - om echt te jakkeren)
We waren vandaag weer een beetje laat op gang, de na-weeen van gisteren, zullen we maar zeggen. Vandaag daalden we zo'n beetje uit het Massif Central. Direct na Langogne even een stukje vlak, en daarna daalden we 40 km lang (!) door een prachtig Nationaal Park naar beneden. Tussen de dennenbossen door, met ruwe steile rotsen om ons heen. Het landschap was echt heel wild, deed ons zelfs een beetje denken aan de lagere dalen in Nepal. Hier en daar zo ongeveer verlaten dorpjes, met een paar ruines van huizen, en een aantal waterkrachtcentrales. En ook opvallend: we hebben al een aantal dagen bijna geen Nederlandse kentekenplaten meer gezien. Waar zouden ze zijn??
Na een hele tijd in de remmen te hebben gehangen, en hoog boven rivieren, door prachtige kloven, te hebben gefietst, kwamen we aan in Les Vans. Het doel van vandaag lag eigenlijk zo'n 30 km verder, in St. Ambroix, maar in Les Vans hielden we het voor gezien, we waren moe en het werd al wat laat.
We staan op een camping in Les Vans, als enigen op een paar semi-permanente oudere caravan-bewoners na. En dit schrijven we vanuit een prima restaurant in Les Vans: La Rose des Vans. Ze hebben hier een terras en... we hebben zelfs buiten gegeten, het is hier ineens een stuk warmer dan in het Massif Central!

Bovenaan pagina
Dag 22 - Maandag 19 mei 2003
Bestemming: St. Hippolyte du Fort (Frankrijk)
Afstand: 100 km
Tot afstand: 1518 km
Gem snelheid: 15.8 km/uur
Max snelheid: 47.0 km/uur
Wauw, toen we vandaag opstonden was er een stralend blauwe lucht, en we hadden er echt vertrouwen in dat het goede weer eindelijk aangebroken was. Maar nee, om 11 uur was de lucht alweer bewolkt, en om 12 uur regende het.
Uitzicht over Les Vans. Maar dat mocht de animo niet drukken. Het ging goed, we voelden ons fysiek sterk, en de tocht was begonnen met een fikse klim boven Les Vans, en een schitterend uitzicht over datzelfde stadje. We stonden net ten zuiden van St. Ambroix voor een plasstop toen er nog 2 Nederlanders aan kwamen fietsen, de man met een schattig karretje vol baggage. Zij zijn ook op weg naar Barcelona, maar fietsen daarna maar liefst door naar Portugal, en ook weer terug! Ze hebben dan ook een half jaar de tijd.
We kachelden lekker door, af en toe met regen en af en toe alleen dreigend, door heuvels en weiden. Behalve de klim bij Les Vans waren er alleen korte maar wel super venijnige klimmetjes (voorbij St. Ambroix) waar we terugvielen tot maar 5 km/uur!
Intussen in de stromende regen kwamen we aan in St. Hippolyte. Er zijn geen echte hotels, maar 2 mensen die kamers aanbieden; daarvan was er eentje nog niet open, en de andere wilde ons eigenlijk niet. Maar gelukkig, na wat discussieren konden we toch bij de 2e terecht, in een schitterend oud huis, met een kamer met hemelbed!

Bovenaan pagina
Dag 23 - Dinsdag 20 mei 2003
Bestemming: Pezenas (Frankrijk)
Het dal van de Herault. Afstand: 88 km
Tot afstand: 1607 km
Gem snelheid: 16.8 km/uur
Max snelheid: 53.5 km/uur
We moesten vanmorgen perse om 8:30 weg zijn uit het pension, dus we hadden een vroege start. 's Morgens klommen we tot ergens boven de rivier l'Herault, en vervolgens suisden we naar die Afdaling naar de Herault. rivier toe! We lunchten in St. Guilhem-le-Desert, "een van de mooiste dorpjes van Frankrijk." Het is er inderdaad erg mooi. 's Middags fietsten we vooral door de wijngaarden van de Languedoc/Roussillon.
Vandaag was het droog, en meestal zonnig. Wel kregen we in de Languedoc te maken met een idioot harde, gierende, stormachtige wind die we soms een stuk tegen hadden. Maar we hadden hem ook een tijdje mee, de laatste 20 km of zo tot Pezenas, en toen vlogen we, Straatje in St. Guilhem-le-Desert. casual achterover leunend, met 35 km/uur over het asfalt! Geweldig!
We staan nu op de camping in Pezenas, en gaan zometeen uit eten in dit plaatsje. We wilden eigenlijk zelf koken, en eens een avondje rustig bij de tent doorbrengen, maar met deze wind krijgen we de brander niet eens aan.

Bovenaan pagina
Dag 24 - Woensdag 21 mei 2003
Bestemming: Colombiers (Frankrijk)
Afstand: 59 km
Tot afstand: 1672 km
Gem snelheid: 16.2 km/uur
Max snelheid: 36.5 km/uur
De Middellandse Zee! Het was een wat zware nacht. De wind van gisteren hield de hele nacht aan, en we hadden het gevoel dat we met een paar pennen aan de Eiger Nordwand hingen, zo ging de tent tekeer! En jawel, midden in de nacht floepten er twee haringen uit de grond, en stortte de hele tent in elkaar. Spartelend, met het tentdoek in ons gezicht, hebben we ons een beetje aangekleed, met veel moeite de uitgang gezocht, een steen gezocht in het donker (de zaklamp was onvindbaar) en de haringen er weer ingetimmerd.
Toen we vanmorgen weer verder fietsten hadden we de wind mee, en we vlogen richting kust. En zo stonden we rond de middag, met 1640 km op de teller, op het strand van de Middellandse Zee, bij Vias Een schip op de Canal du Midi gaat
	over de Rivier de Orb heen (Beziers). Plage! Toch weer een hele prestatie! Het was te koud om te gaan liggen zonnen, maar we hebben een kopje thee gedronken op een terras, om op te warmen, terwijl de reklame borden en snoep-automaten om ons heen omwoeien. Had wel wat komisch!
Vervolgens kwam er een werkelijk schitteren stuk fietsen langs de Canal du Midi, naar het westen. In Beziers keken we hoe schepen door een hele serie sluizen gingen, en hoe het kanaal de rivier de Orb kruist. Erg leuk om te zien.
īs Avonds stopten we op een camping in Colombiers. Er stond bijna niemand, en we zochten een mooi plekje uit de wind, in de luwte van een bosje. Het was ook eindelijk een stuk warmer, en we hebben zelf gekookt, en een hardstikke leuke avond bij de tent gehad!