Intropagina van de fietstocht Eindhoven - Barcelona Onze gefietste route, plus officiele route Paul Benjaminse reisverslag deel 1 (inclusief foto's) reisverslag deel 2 (inclusief foto's) reisverslag deel 3 (inclusief foto's) reisverslag deel 4 (inclusief foto's) Wat we er achteraf van vonden, conclusie. Veelgestelde vragen, o.a. over terugreis. Wat voor fietsen hebben we, wat namen we mee, hoe bevielen de spullen? Onze voorbereiding voor de tocht. Het leuke (en minder leuke) aan een fietsvakantie (volgens ons). Rondje Belgie op de fiets, 11 dagen, 80 km. Van Nederland naar Albenga, Italiaanse Riviera. Grotendeels de Venetie-route. Animated movies, 3D Studio Max stuff, VRML About me, email address Travel Home, travels sorted by activity Annapurna Base Camp trek, Chitwan, rafting, Kathmandu & around Road trip through Sweden in march Canadian Rockies + Vancouver Island A weekend with friends on the Dutch Wadden Island of Ameland Sydney, Fraser Island, diving Great Barrier Reef, Outback, Kakadu, Litchfield Granada, Barcelona, and Portuguese Algarve Total solar eclipse in Turkey, 2006 Cycling trip around Belgium - in Dutch only Cycling from the Netherlands to Italy - in Dutch only
English

Barcelona-route:

Algemeen:

Andere fietstochten:

Beschrijving van onze fietstocht van Eindhoven naar Barcelona (deel 2)

Heb je vragen of commentaar, neem dan contact op via het email adres op mijn home pagina!

|English|
Dag 9 - Dinsdag 6 mei 2003
Bestemming: Vittel (Frankrijk)
Afstand: 45 km
Tot afstand: 598 km
Gem snelheid: 17.7 km/uur
Max snelheid: 50 km/uur
De super kilometers van gisteren zaten vandaag blijkbaar nog in de benen, want het ging maar moeizaam, en dat ondanks een zonnetje en wind mee. In Vittel hielden we het voor gezien, Op de camping in Vittel. zochten de camping op, en deden de was maar eens. Het is dus een soort halve rustdag, maar we vinden dat we dat wel verdiend hebben na gisteren. Even de benen een paar uurtjes rusten!
Vittel is trouwens een kuuroord, en hier komt het bronwater met dezelfde naam vandaan. Je kunt het schijnbaar zo ergens uit de berg tappen, die plek moeten we nog opzoeken.
Op verzoek, een gezondheids-update: Eric maakt het prima, op verbrande armen na, en Judith loopt nog een beetje mank maar dat komt ook wel goed zolang dat been een beetje ontzien wordt. En we hebben niet veel zadelpijn.

Bovenaan pagina
Dag 10 - Woensdag 7 mei 2003
Bestemming: Chaudenay (Frankrijk)
Afstand: 116 km
Tot afstand: 723 km
Gem snelheid: 17.8 km/uur
Max snelheid: 61 km/uur
Poe poe, weer een lange dag! Het fietste erg goed vandaag, met Brug over de (nog heel kleine)
	Saone, in Attigny (ten zuiden van Vittel). wind mee, al woei het niet hard. Eric vond zelfs dat hij super-benen had! Meestal zonnig, lekker warm, en we genoten van onze twee lunches van stokbrood met Franse kaas, ergens in een veld. Ja, we hebben tegenwoordig zo'n beetje permanent honger, en hebben het eten maar alvast opgevoerd naar 2 lunches!
We fietsten vandaag door een ongelofelijk leeg gebied, er is echt bijna niks. Zo probeerden we de hele dag boodschappen te doen, en dat is gewoon niet gelukt! Er is hier dus echt geen winkel te bekennen! In de dorpjes komt elke dag een bakker langs, 3 keer per week een groenteboer, enzovoort, maar daar hadden wij niks aan. Het lukte ons dus niet om avondeten, en ontbijt voor morgen, te kopen.
Maar het fietste lekker, we genoten van de uitzichten en schoten goed op, kortom dit was echt weer zo'n dag zoals we ons hadden voorgesteld vantevoren. Tenminste, tot een uur of 4. Toen hadden we bij de camping aan moeten komen, maar er was helemaal geen camping (Pisseloup)! In het dorp wist men van niks. Oei, wat nu? We besloten 10 km terug te fietsen, naar een ander dorp waar een camping zou zijn (Voisey). Dat was heuvel op en erg zwaar, en toen we daar aankwamen bleek die camping dicht te zijn. Intussen was het na vijven, en Heerlijk rustig fietsen over een klein
	weggetje! Dit soort wegen hadden we gelukkig heel vaak. we zaten midden in bumblefuck zonder eten, zonder camping, en zonder hotel. De eerste tekenen van "civilisatie" waren 45 km verder. Verdikkeme wat een pech! [Verdikkeme? De exacte woorden waren iets anders...]
Er zat niks anders op, we zijn maar weer gaan fietsen, en in hoog tempo, zonder nog om ons heen te kijken, zijn we de 45 km naar Chalindrey gaan fietsen. Zo'n 6 km voor Chalindrey zaten we echt stuk, en toen verscheen ineens de redding in de vorm van een hotel langs de kant van de weg (Hotel No Man's Land, wat toepasselijk). Daar hoefden we niet lang over na te denken! De bediening was echt super vriendelijk, en we hadden een heel leuke avond.

Bovenaan pagina
Dag 11 - Donderdag 8 mei 2003
Bestemming: Montigny-Mornay Villeneuve sur Vingeanne (Frankrijk)
Afstand: 45 km
Tot afstand: 771 km
Gem snelheid: 16.3 km/uur
Max snelheid: 37 km/uur
Vandaag is een feestdag in Frankrijk, "le huit mai". We vroegen aan een kassiere wat de feestdag inhoudt, en ze antwoordde heel simpel, "c'est le huit mai," zo van, dat weet je toch wel! Ja maar wat vieren jullie dan, wilden we weten, maar dat wist ze niet! Wat verdere navraag leerde dat het de viering van de Franse bevrijding, van de tweede wereldoorlog, is. Goed, le huit mai, dus de winkels zijn vanmiddag dicht. We namen na gisteren geen enkel risico meer, en deden in het eerste het beste dorp uitgebreid boodschappen, inclusief avondeten en twee flessen wijn. Dat was zwaar fietsen, we hebben ze heel wat heuvels op en af gesleurd!
Na gisteren wilden we maar weer een korte dag fietsen, en we stopten in M-M VsV (zie boven), bij de camping. En jawel, ook deze camping was weer dicht! Er liep daar wel een vriendelijke man rond die de feestdag aan het invullen was met een flinke hoeveelheid drank (we konden hem slechts met heel veel moeite een beetje verstaan), en zijn advies was om maar even bij de burgemeester langs te gaan, en te vragen om de sleutel. We gingen daar dus heen, maar aan de deur deed niemand open. "De vrouw van de burgemeester ligt in de tuin," wist dezelfde dronkelap ons te vertellen (hij was ons gevolgd), dus Eric liep al "bonjour" roepend het pad achterom op, en trof daar inderdaad de vrouw van de burgemeester, die in haar ondergoed lag te zonnen!
De vrouw (Madeleine) vertelde dat haar man op reis was, en de beheerder van de camping ook. Ze kleedde zich haastig aan, belde wat rond, en wat bleek, de camping gaat uberhaupt pas op 15 mei open. En de dichtstbijzijnde camping was zo'n 90 km verderop. Maar ze had een mooie oplossing: we mochten onze tent in hun tuin opzetten, en gebruik maken van de douche en wc in hun huis! Wat een gastvrijheid! Zo hebben we daar dus de hele avond gezeten, en ook gekookt.

Bovenaan pagina
Dag 12 - Vrijdag 9 mei 2003
Bestemming: Beaune (Frankrijk)
Afstand: 102 km
Tot afstand: 873 km
Gem snelheid: 16.7 km/uur
Max snelheid: 46.5 km/uur
Vanmorgen waren we al om kwart voor negen weg, ons record tot nu toe! We waren de kleine dorpjes, zonder winkels en campings, even een beetje zat, en knalden vandaag in 1 keer door naar Beaune, een redelijk grote stad. Eindelijk weer faciliteiten, en ook internet! Het was vandaag de hele dag bewolkt, en we kregen een bui op onze kop, en de wind was ook tegen, dus qua weer was het niet zo. De billetjes worden ook wat broos.
Vandaag is er ineens iets veranderd in de dorpen waar we doorheen komen. In de dorpen tot nu toe konden we wel een spelletje spelen wie het eerst een inwoner zag, en dan won er meestal niemand, omdat we geen sterveling konden spotten in het gehele dorp. Maar het wordt ineens een stuk drukker! Minpunt is wel dat die ene sporadische dorpeling ons erg enthusiast groette in het noorden, vaak zelfs uitbundig zwaaide, en dat zie je hier niet meer. Het lijkt erop dat ze hier wat meer toeristen gewend zijn. Het ziet er hier ook veel rijker uit, niet meer van die half vervallen dorpen, maar veel beter onderhouden.
We zagen ook voor het eerst sinds Maastricht een terrasje! Daar hebben we maar meteen een grote sorbet gepakt.

Bovenaan pagina
Dag 13 - Zaterdag 10 mei 2003
Bestemming: Beaune (Frankrijk)
Afstand: - (rustdag)
Beaune ligt in de Bourgogne. Je kunt hier goed eten en ook erg goed (en prijzig) wijn drinken. We besloten dus maar eens een fysieke en mentale rustdag te nemen, en hier een extra dag te blijven. Dat werd ook wel eens tijd na 8 dagen fietsen!
Jammer genoeg is het wel zwaar bewolkt, en dreigt er regen. Het is intussen half zes en we hebben nog niet veel gedaan. Dadelijk maar weer eens uit eten, want het is veel te koud om de hele avond bij de tent te zitten.
Ook even het melden waard: Eric heeft de fietsen maar eens een goeie beurt gegeven, kettingen geolied en zo, dus hopelijk houden ze het nog zo'n 1200 km vol zonder problemen!

Bovenaan pagina
Dag 14 - Zondag 11 mei 2003
Bestemming: Cluny (Frankrijk)
Afstand: 84 km
Tot afstand: 972 km
Gem snelheid: 18.5 km/uur (vlak, geen wind)
Max snelheid: 39.5 km/uur
Vannacht hadden we last van een verstekeling! Dit incident zullen we even vanuit Eric's standpunt beschrijven, want die speelde de grootste rol...

Midden in de nacht werd ik wakker van geritsel in de buitentent, het klonk alsof er een dier aan de plastic zak met ons ontbijt zat. Denkend aan de kat die we vanmiddag over de camping hadden zien struinen, sloeg ik een paar keer tegen het tentdoek, om hem weg te jagen. Maar nee, het hield niet op! Dus deed ik de deur van de binnentent open, pakte de zak met eten op, en zette deze in de binnentent, aan het voeteneind van mijn slaapzak. Dorpje in de Bourgogne. Omdraaien en slapen maar weer. Maar wat nou, het ritselde nog een keer! Ik ging weer zitten en sloeg een keer tegen de zak. Judith was intussen ook wakker en had 1 oordop uitgedaan. Toen ze vroeg wat er was, antwoordde ik dat de zak prikte. "Hoezo prikken?" vroeg Judith, "ben je gebeten, of gestoken?" Maar nee, het was echt prikken. "Gooi die zak dan uit de tent!" riep Judith, licht in paniek.
Ik gooide de zak eruit, en keerde hem buiten voorzichtig om. En wat bleek, er zat een egel in! Wij zaten allebei nog met open mond te kijken, maar toen het beest in de gaten kreeg dat hij bevrijd was rende hij snel de struiken in!

Vandaag hadden we weer eens een schitterende route te pakken - die Meursault, achter de wijnranken. Paul Benjaminse heeft z'n werk goed gedaan. Het was weer een erg gevarieerde dag. Eerst kwamen we door een flink gebied met velden met wijnbouw: de Bourgogne. We passeerden mooie oude dorpjes zoals Meursault en Puligny. Vroeg in de middag fietsten we een stuk over een jaagpad, langs een kanaal, en konden de plezierbootjes (op een zonnige zondag aan het varen) mooi door de sluizen zien gaan.
Weer een eindje verderop was nog een prachtig fietspad, 40 km lang; dit is een geasfalteerde oude spoorlijn. Je fietst onderweg dan ook langs oude stationnetjes, soms nog met half perron! Het was redelijk vlak fietsen, de zon scheen, het woei amper, en de brie smaakte weer goed, wat wil je nog meer! Dit (fiets)pad is trouwens ook enorm populair onder skaters.
We zetten onze tent op op de camping van Cluny, en toen begon het te Het fietspad (voie verte) naar Cluny,
	een geasfalteerde spoorweg. hozen. Van zelf koken komt zo niet al te veel terecht, we zijn maar weer uit eten gegaan. En eerlijk is eerlijk, dat is ook wel zo lekker, we beginnen de Franse keuken steeds meer te waarderen!

Bovenaan pagina
Dag 15 - Maandag 12 mei 2003
Bestemming: Charlieu (Frankrijk)
Afstand: 72 km
Tot afstand: 1046 km
Gem snelheid: 17.1 km/uur
Max snelheid: 42.0 km/uur
Vandaag hebben we een belangrijke keuze moeten maken over welke van de drie route-alternatieven we gaan doen. Eigenlijk waren we het er allebei meteen over eens: de oostelijke route, via Lyon, is geen optie omdat je daarin een stuk de trein neemt, en dat willen we niet. De meest westelijke optie viel ook af, omdat deze wel erg veel stijgt en daalt, en omdat hier weer weinig campings zijn. Bleef over de middelste, door het Loire-dal, en die gaan we dus doen!
Het vlakke stuk van de route ligt nu achter ons, we gaan de heuvels in. Kasteel in La Clayette, ten zuiden
	van Cluny. Vandaag begonnen we met een pittige klim, gevolgd door onze eerste echte col van de tocht! We klommen naar 600 m. Hierover had vooral Judith zich vantevoren flink zorgen gemaakt, maar het viel erg mee (al dat nutteloze gepieker...). Gewoon een lage versnelling, en doorploeteren maar. Hersens op nul, blik op oneindig, je kent het wel.
Na deze klim was het vooral dalen, en voor we het wisten waren we op de plek van bestemming, het mooie plaatsje Charlieu. Het is een "stadje", maar met nog geen 3800 inwoners is het toch best klein. Onderweg kwamen we ook nog door een ander mooi stadje, La Clayette, dat ook zeker het bezoeken waard leek; het heeft o.a. een flink kasteel. Maar ja, wij moeten door!
We hebben in Charlieu maar weer eens een hotel gepakt, voor de afwisseling.

Bovenaan pagina
Dag 16 - Dinsdag 13 mei 2003
Bestemming: St. Germain Laval (Frankrijk)
Afstand: 72 km
Tot afstand: 1121 km
Gem snelheid: 16.5 km/uur
Max snelheid: 57.5 km/uur
Toen we opstonden regende het pijpenstelen, dus we waren blij dat we een hotel hadden, en maakten geen haast met het vertrek. Onder zwaar bewolkte lucht, maar intussen droog, fietsten we naar Roanne. Daar doken we de MacDonalds maar weer in. Met maar een graad of 12, en koude wind, zat een romantische picnic er niet in. In de Mac werden we nogal uitgelachen door een groep jongeren. Wat zou het geweest zijn? Onze korte strakke fietsbroeken, bij genoemd weer? Judith's blote voeten in slippers, bij genoemd weer? Of Eric's combinatie van zwarte sokken en slippers?
Toen we Roanne uitfietsten, zagen we een man aan de overkant van de weg, met een toerfiets en dezelfde fietstassen als die van Eric. Hij zwaaide naar ons en riep vanaf de overkant "gaan jullie naar Barcelona?" We hebben een uur met hem staan praten langs de kant van de weg, en allerlei informatie uitgewisseld. Hij doet de route namelijk andersom, komt nu dus uit het zuiden, uit Barcelona. Wat wij vooral interessant vonden om te horen, is dat hij echt uit Barcelona zelf is komen fietsen. Onze fietsroute beschrijving eindigt namelijk in Girona; vanaf daar, schrijft de auteur, is het Kasteel La Roche, op een piepklein
	eilandje in de Loire. eigenlijk niet meer te fietsen, en kun je beter de trein pakken omdat je "door vrachtwagens de berm ingedrukt wordt." Dat klinkt niet aantrekkelijk, maar in principe maken wij liever de hele tocht op de fiets af. Nou, we zien tegen die tijd wel!
Vlak na Roanne fietsten we over de grote dam in de Loire, en kregen we na een flink stuk stijgen ook prachtige uitzichten over de Gorges van de Loire. Er ligt ook een kasteeltje in de rivier, op een rots (het heet dan ook La Roche), net een sprookjeskasteel. Het was weer erg mooi fietsen, hier.
Wel hadden we alweer gedonder met de voorzieningen, maar daar raken we onderhand aan gewend. Weer een niet-bestaand hotel (St. Joddard), en een dorp zonder winkel en met de restaurants die dag dicht, dus geen eten (Pommiers). We zijn toen beland in een hotel in St. Germain Laval, op 5 km van de route af. Maar het eten in dat hotel was het beste tot nu toe van de hele vakantie! En de bediening is enorm vriendelijk. We doen vaak voor 10 - 14 euro een 3 of 4 gangen menu, en je krijgt dan met een beetje geluk echt fantastische culinaire hoogstandjes voorgeschoteld.
Verder hebben we een nieuwe missie bedacht voor deze vakantie - we gaan ervoor om per persoon 7 kilo Franse kaas te consumeren (daar sturen we aardig op aan!).